فرودگاه بینالمللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا (ATL) بار دیگر توانست عنوان شلوغترین فرودگاه جهان را در سال ۲۰۲۴ حفظ کند. بر اساس گزارش جدید شورای جهانی فرودگاهها (ACI World)، این فرودگاه در سال گذشته میزبان ۱۰۸.۰۶ میلیون مسافر بود و توانست جایگاه خود را در برابر رقبایی همچون فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) تثبیت کند.
آمار و رتبهبندی جهانی فرودگاهها
فرودگاه دبی با جابهجایی ۹۲.۲ میلیون مسافر در رتبه دوم قرار گرفت و همچنان به کاهش فاصله با آتلانتا ادامه میدهد. فرودگاههای دیگر در این فهرست شامل توکیو هاندا (۸۵.۹ میلیون مسافر)، لندن هیترو (۸۳.۸ میلیون)، دالاس-فورت ورث (۸۷.۸ میلیون)، دنور (۸۲.۳ میلیون) و استانبول (۸۰.۷ میلیون) بودند.
فرودگاه شیکاگو اوهیر با ۸۰.۴۳ میلیون مسافر در رتبه هشتم قرار گرفت و فقط فاصله کمی با استانبول داشت. همچنین فرودگاههای دهلی و شانگهای پودونگ نیز در میان ده فرودگاه شلوغ جهان جای گرفتند.
نشانهای از مقاومت صنعت هوایی
جاستین ارباکی، مدیرکل ACI World، در بیانیهای تأکید کرد که فرودگاههای بزرگ جهان با وجود چالشهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی، توانستهاند با مقاومت و انعطاف، جایگاه خود را حفظ کنند. او افزود که این فرودگاهها همچنان نقش حیاتی در تجارت جهانی و ارتباطات بینالمللی ایفا میکنند.
بررسی کلی سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که صنعت هواپیمایی با موانعی چون اختلالات زنجیره تأمین، تأخیر در تحویل هواپیماها و تغییر مسیرهای پروازی به دلیل درگیریهای ژئوپلیتیکی مواجه بوده است. با این حال، تقاضای سفر هوایی به مسیر رشد بازگشته و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه یابد.
چالشهای آینده و روند رشد کندتر
طبق برآوردهای ACI، ترافیک هوایی جهانی در سال ۲۰۲۵ به ۹.۹ میلیارد نفر خواهد رسید که معادل رشد سالانه ۴.۸درصدی است. با این حال، انتظار میرود رشد بازارها از حالت جهشی ناشی از بهبود پساکرونا به روندهای پایدارتر و بلندمدت تغییر کند.
در بازارهای پیشرفته، مشکلاتی مانند محدودیت ظرفیت فرودگاهها و تأخیر در تحویل هواپیما رشد را کندتر میکند. در مقابل، بازارهای نوظهور با سرمایهگذاری در زیرساختها و رشد طبقه متوسط، فرصتهای بیشتری برای گسترش خواهند داشت.
ACI هشدار داد که عواملی همچون وضعیت ناپایدار اقتصاد، تنشهای سیاسی و موانع ظرفیت، مسیر رشد صنعت هواپیمایی را در سال ۲۰۲۵ تحتتأثیر قرار میدهند. به همین دلیل، تمرکز صنعت بر حفظ پایداری مالی، توسعه زیرساختها، بهبود بهرهوری عملیاتی و حرکت به سوی پایداری بیشتر ضروری خواهد بود.
آتلانتا در مسیر حفظ صدرنشینی؟
بر اساس دادههای شرکت تحلیلی Cirium، فرودگاه آتلانتا در سال ۲۰۲۵ بیشترین تعداد صندلی برنامهریزیشده را با ۶۴.۱ میلیون صندلی در اختیار خواهد داشت؛ درحالیکه دبی با ۶۱.۲ میلیون صندلی بعد از آن قرار دارد.
البته این برنامههای پروازی موقت بوده و ممکن است تغییر کنند. برای نمونه، ایرلاین فرانتیر که در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۹ درصد از سهم صندلیهای آتلانتا را در اختیار داشت، هنوز برنامههای پروازی خود پس از ماه اوت را نهایی نکرده است.