در حرکتی انقلابی در صنعت حملونقل هوایی شهری، شرکت Archer Aviation با همکاری United Airlines برنامهای برای راهاندازی سرویس تاکسی هوایی در شهر نیویورک اعلام کردهاند. این سرویس جدید قرار است سفرهای بین منهتن و فرودگاههای اصلی مانند JFK، لاگاردیا (LaGuardia) و نیوآرک (Newark) را در ۵ تا ۱۵ دقیقه انجام دهد؛ تحولی چشمگیر در مقایسه با مسیرهای زمینی که معمولاً بیش از یک ساعت به طول میانجامد.
هواپیمای برقی Midnight
سرویس حملونقل هوایی شهری با استفاده از هواپیمای کاملاً برقی «Midnight» انجام خواهد شد؛ یک eVTOL (هواپیمای برخاست و فرود عمودی الکتریکی) که گنجایش چهار مسافر و یک خلبان را دارد. این هواپیما با بردی تا ۱۶۰ کیلومتر و سرعتی حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده و بهگونهای ساخته شده است که همانند هلیکوپتر بهصورت عمودی بلند شده و سپس مانند هواپیما بهصورت افقی پرواز کند.
زیرساختهای آماده برای پرواز از دل شهر
Archer و United قصد دارند از هلیپدهای از پیشساختهشده در خیابان ۳۴ شرقی، ۳۰ غربی و جنوب منهتن برای شروع عملیات استفاده کنند. این سرویس علاوه بر سه فرودگاه اصلی، شامل فرودگاههای منطقهای مانند وستچستر (Westchester County)، تتربورو (Teterboro) و ریپابلیک (Republic) نیز خواهد شد.
رزرو پرواز و هزینهها
سفرهای تاکسی هوایی بهعنوان گزینهای افزودنی (Add-on) در فرایند رزرو پروازهای معمولی ارائه میشوند. اگرچه قیمت رسمی هنوز اعلام نشده، هزینهی مشابهی در سرویسهای هلیکوپتری مانند Blade برای مسیر منهتن تا فرودگاه JFK، حدود ۲۶۵ دلار برای هر صندلی است.
مجوز پرواز از FAA
پیش از راهاندازی رسمی این سرویس، شرکت آرچر باید گواهینامه نوع (Type Certification) را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) دریافت کند؛ مجوزی که تضمین میکند طراحی و عملکرد هواپیما با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد. آرچر پیشتر گواهینامههای Part 135 و Part 145 را برای خدمات پروازی درخواستی و تعمیرات تخصصی دریافت کرده است.
برنامههای بزرگ و سرمایهگذاریهای سنگین
Archer در سال ۲۰۲۰ از حالت مخفی خارج شد و با جذب استعدادهایی از پروژههای شرکتهای Wisk و Vahana متعلق به ایرباس، توجهها را به خود جلب کرد. این شرکت تاکنون موفق به عقد قراردادهای زیر شده است:
- سفارش یک میلیارد دلاری از سوی United Airlines؛
- قرارداد ۵۰۰میلیون دلاری با سرمایهگذاری مشترک ژاپن ایرلاینز؛
- همکاری با Stellantis برای تولید انبوه.
همچنین، Archer اخیراً سرمایهای حدود یک میلیارد دلار در دورههای مختلف تأمین مالی جذب کرده و اعلام کرده در حال توسعه هواپیماهای نظامی نسل آینده با شرکت Anduril Industries نیز هست.
رقابت در آسمان آینده
Archer تنها بازیگر این میدان نیست. شرکتهایی مانند Joby Aviation، Volocopter و Beta Technologies نیز در آستانه ورود به بازار خدمات eVTOL هستند. البته همه موفق نبودهاند؛ شرکت آلمانی Lilium اخیراً از ورشکستگی دو زیرمجموعه خود خبر داد.
نگاه رو به آینده
اگرچه هنوز تاریخ دقیقی برای راهاندازی این سرویس در نیویورک اعلام نشده، آرچر اعلام کرده که اولین پرواز تجاری Midnight در المپیک ۲۰۲۸ لسآنجلس انجام خواهد شد. با نهاییشدن مجوزها، این سرویس میتواند نقش کلیدی در آینده حملونقل شهری ایفا کند؛ آیندهای که در آن خبری از ترافیک، آلودگی و زمانهای تلفشده نخواهد بود.