قوانین و مقررات آوا !

حمل بار
  • مقدار بار مجاز بستگی به نوع هواپیما و کلاس پرواز دارد. به طور کل برای پروازهای داخلی، مقدار بار مجاز برای کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و کلاس بیزینس ۲۵ کیلوگرم و جریمه اضافه بار ۱/۵ درصد قیمت بلیط به اضافه ۱۰% مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر کیلوگرم خواهد‌بود.
  • حداکثر بار و وزن مجاز قابل پذیرش  در پروازهای ترکیه هواپیمایی آوا درکلاس اکونومی جمعاً ۲۵ کیلو از فرودگاه امام خمینی و ۳۰ کیلو از فرودگاه استانبول تعیین می‌گردد. ضمناً در صورتی‌که بار مسافر بیش از  میزان تعیین شده باشد، با دریافت هزینه اضافه، مبلغ اضافه بار امکان پذیر خواهد بود.
  • مقدار بار مجاز برای پروازهای خارجی در کلاس اکونومی ۲۵ کیلوگرم خواهد‌بود.
  • لازم به ذکر است که میزان بار متعلق به مسافران بزرگسال و کودک است و به ازای مسافران نوزاد بار مجاز در نظر گرفته نخواهد‌شد.
  • هزینه اضافه بار در مسیرهای بین المللی از مبدا ایران به ازا هر کیلوگرم ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال و با انضمام %۱۰ هزینه ارزش افزوده (جمعاً  ۱.۶۵۰.۰۰۰ ریال) و از مبدا عراق ۱۰ دلار آمریکا و از مبدأ ترکیه ۱۵ دلار آمریکا اعلام می‌گردد.
  • مقدار بار مجاز داخل کابین، پنج کیلوگرم در ابعاد ۷۰ * ۵۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده‌است.
  • ورود وسایل تیز و برنده، قابل اشتعال، ابزارآلات و وسایل ورزشی به داخل کابین هواپیما ممنوع است
  • شرایط محاسبه هزینه حیوان زنده در مسیر پروازهای بین‌المللی به این صورت است. هزینه حمل: کل وزن * ۲ * اضافه بار مسیر + %۱۰ مالیات ارزش افزوده + ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال هزینه ثابت در مسیر امام- استانبول و ۲۰ دلار در مسیر استانبول – امام محاسبه می‌گردد. ضمناً حداقل وزن ۸ کیلوگرم می‌باشد.
  • مدارک پزشکی و اسناد مورد نیاز در فرودگاه مبدأ برای پذیرش حیوان زنده در مسیرهای بین المللی شامل موارد زیر است:

۱-دارا بودن کارت واکسیناسیون معتبر۲-  شناسنامه حیوان ۳-  دارا بودن گواهی سلامت از اداره دامپزشکی به زبان انگلیسی به همراه هالوگرام رسمی ۴- دارا بودن قفس مناسب با کف دو جداره حاوی مواد جاذب آب ۵- پرداخت هزینه حمل ۶- تکمیل فرم NOTOC.

  • نرخ اضافه بار در مسیر تهران به استانبول ۱.۶۵۰.۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو اعلام می‌گردد.
  • بار مجاز مسافرین مسیر تهران- استانبول KG 25 می‌باشد. در صورتی‌که بار مسافر به صورت حجیم و غیر متعارف باشد، مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جهت  پذیرش آن بایستی دریافت گردد.
استرداد/جریمه

 

 

شرایط کنسلیجریمه

DOMESTIC

از لحظه صدور تا ۱۵ دقیقه پس از آن به شرط اینکه ۱۲ ساعت به پرواز مانده باشدکلیه کلاس‌ها بدون جریمه
جریمه کلاس‌های نرخی H-M-N از لحظه صدور تا زمان پرواز۱۰۰%

کلاس‌های نرخی Y و بیزینس B

از ۱۵ دقیقه پس از صدور تا ۱۲ ظهر ۲ روز قبل از پرواز

Y:40%

B:30%

از ۲ روز مانده به زمان پرواز تا ۱۲ ظهر ۱ روز قبل از پرواز

Y:50%

B:40%

از۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز تا ۲۷۰ دقیقه مانده به پرواز

Y:60%

B:50%

جاماندن از پرواز و NO SHOW

Y:70%

B:65%

رزرو گروهی

در تمامی کلاس‌ها ۱۵% به میزان جریمه افزوده می‌شود.

در صورت جاماندن مسافر از پرواز، شامل ۹۰% جریمه می‌شود.

INTERNATIONAL

از لحظه صدور بلیت تا ۷ روز مانده به زمان پرواز، قبل ازساعت ۱۲ ظهر

Y:40%

B:30%

تا ۳ روز مانده به زمان پرواز، قبل از ساعت ۱۲ ظهر

Y:50% 

B:40%

تا ۸ ساعت مانده به زمان پرواز

Y:80%

 B: 70%

جاماندن مسافر از پرواز شامل ۹۵% جریمه می‌شود.
قوانین عمومی
  • هزینه اصلاح مشخصات مسافر در پرواز داخلی در صورت مغایرت بیش از دو عدد در شماره کارت ملی با اخذ مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰  ریال منوط به صحیح بودن نام و نام خانوادگی نسبت به اصلاح آن در فرودگاه اقدام گردد. همچنین در صورت مغایرت در نام یا نام خانوادگی بیشتر از ۳ حرف منوط به صحیح بودن کد ملی با دریافت مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به اصلاح آن در فرودگاه اقدام گردد.  (در صورت عدم درج پیشوند و پسوند نام مسافر با دریافت مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال اصلاح  آن مقدور می‌باشد.)
  • هزینه اصلاح مشخصات مسافر در پرواز بین المللی در صورت مغایرت در نام یا نام خانوادگی بیشتر از ۳ حرف منوط به صحیح بودن  پاسپورت با دریافت مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به اصلاح آن در فرودگاه اقدام  گردد و در صورت کمتر از سه حرف به صورت رایگان اصلاح شود. همچنین در صورت عدم درج پسوند و پیشوند در بلیت مسافر با دریافت ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال  نسبت به اصلاح بلیت مسافر در فرودگاه اقدام گردد.
  • درخواست استفاده از ویلچیر جهت جانبازان محترم، افراد  بالای ۶۰ سال و افراد دارای ناتوانی جسمی مشهود، رایگان بوده و سایر افراد می‌بایست از  مبدأ ایران مبلغ ۱.۶۵۰.۰۰۰ ریال + مالیات بر ارزش افزوده و از ایستگاه‌های خارجی مبلغ ۳۰ دلار جهت بهره‌مندی از خدمات ویلچیر، پرداخت نمایند.  

  • در مسیرهای داخلی برابر بخشنامه کمیته امنیت هوانوردی کشور، حمل موجود زنده از ترمینال‌های مسافری داخلی امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا خواهشمند است در صورت همراه داشتن موجود زنده در مسیرهای داخلی از پایانه‌های کارگو اقدام نمایند.

  • پذیرش هرگونه کالای ارزشمند از قبیل ویلچر، کالسکه  و کالای ورزشی و … صرفاً با الصاق تگ release limited در کانتر و یا گیت قابل پذیرش می‌باشد. در صورت پذیرش اقلام فوق نرخ آن بر اساس وزن حجمی محاسبه  گردد.  بدیهی است هواپیمایی آوا هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی این گونه کالاها ندارد و پرسنل شرکت هندلینگ کننده در صورت عدم توجیه مسافر و پذیرش بار بدون تگ مذکور موظف به جبران خسارت وارده خواهد بود.

  • در صورت تغییر در برنامه پروازی که منجر به تعجیل ۹۰ دقیقه و یا در صورت تأخیر بیش از ۱۲۰ دقیقه، در صورت عدم استفاده از پرواز و بنا به درخواست مسافر، استرداد وجه بدون جریمه مجاز خواهد بود.

اشیاء ممنوعه

بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند در حال حاضر هواپیمایی آوا از پذیرش کالای خطرناک معذور می‌باشد.

راهنمای خرید