۲۱۰۰ پرواز در روز | ۷۸۷ چگونه به نماد موفقیت تبدیل شد؟

۲۱۰۰ پرواز در روز هواپیمای ۷۸۷

فهرست مطالب

هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ در ۱۴ سال گذشته به نماد موفقیت تجاری در صنعت هوانوردی تبدیل شده است؛ از آغاز ورود به بازار در سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از یک میلیارد مسافر تجربه‌ای به‌یادماندنی با این غول آسمان‌ها داشته‌اند. روزانه بیش از ۲۱۰۰ پرواز توسط این هواپیما انجام می‌شود. این رقم خیره‌کننده، هر عاشق پرواز را به حیرت وا می‌دارد؛ اما سوال اینجاست: «چرا ایرباس، با همه توان فنی خود و هواپیمای مدرن A350، از موفقیت بی‌رقیب ۷۸۷ نگران است؟»

از رؤیا تا استاندارد بازار پهن‌پیکرها

بیایید ابتدا نگاهی دقیق‌تر به داستان موفقیت بوئینگ ۷۸۷ بیندازیم. برنامه این هواپیما از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. هدف اصلی، ساخت نوعی هواپیمای پهن‌پیکر مسافربری‌ بود که جای پای دیگری در بازار جهانی باز کند، درست مانند موفقیت‌های پیشین بوئینگ ۷۷۷. هواپیمای ۷۸۷ نخستین‌بار در اکتبر ۲۰۱۱ در شرکت All Nippon Airways (ANA) از فرودگاه ناریتا توکیو به هنگ‌کنگ پرواز کرد و چهار سال بعد مدل بزرگ‌تر ۷۸۷-۹، خط هوایی Air New Zealand را بر فراز مسیر آوکلند به سیدنی همراهی کرد.

خانواده ۷۸۷ در یک نگاه

این خانواده باشکوه سه عضو دارد: ۷۸۷-۸، ۷۸۷-۹ و ۷۸۷-۱۰ که هر کدام با ظرفیت و برد متفاوت، پاسخگوی نیازهای متنوع شرکت‌های هواپیمایی هستند. شرکت‌های بزرگی مانند ANA با ۸۶ فروند، یونایتد ایرلاینز و آمریکایی ایرلاینز در صدر بزرگ‌ترین اپراتورها قرار دارند که نشانگر اعتماد و رضایت آن‌ها از این فرشته آسمان‌هاست.

اعدادی که حرف می‌زنند: پروازها، ساعات، کشورها، مسافران

احتمالاً شما هم شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید این ناوگان عظیم از ۱۱۷۵ فروند هواپیما، در مجموع بیش از ۵ میلیون پرواز انجام داده و روی‌هم‌رفته بیش از ۳۰ میلیون ساعت پرواز داشته‌اند. هر روز که این هواپیماها در آسمان‌ می‌درخشند، بیش از ۴۸۰هزار نفر را به مقاصدی در بیش از ۸۵ کشور می‌رسانند؛ تجربه‌ای که شاید بتوان آن را خاطره‌ای شیرین برای هر مسافر دانست.

A350؛ پاسخ ایرباس به سلطه ۷۸۷

رقیب سرسخت ۷۸۷، ایرباس A350 است؛ پرنده‌ای مدرن با بدنه‌ای ساخته شده از پلیمر تقویت‌شده با فیبر کربن که بیش از ۵۰ درصد ساختار آن را تشکیل می‌دهد. این نوآوری، علاوه‌بر کاهش وزن، مصرف سوخت را تا ۲۵ درصد بهبود بخشیده است. اولین حضور جدی این پهن‌پیکر زیبا با پروازی استثنایی از دوحه به فرانکفورت در سال ۲۰۱۵ به کمک قطر ایرویز رقم خورد، و پس از آن در ۲۰۱۸، مدل بزرگ‌تر آن یعنی ۳۵۰-۱۰۰۰ نیز از آسمان لندن عبور کرد.
اگرچه تعداد فروش ۷۸۷ بیشتر بوده؛ اما شاید سوال این باشد: چرا اینگونه است؟ دلیل تا حد زیادی به زمان ورود زودتر ۷۸۷ به بازار بر می‌گردد؛ این هواپیما چهار سال زودتر از ۳۵۰ توانست جایگاه خود را تثبیت کند و محبوبیت زیادی برای مسیرهای طولانی و کم‌تردد به دست آورد. حتی شرکت‌های هواپیمایی کم‌هزینه و مسیرهای کمتر شناخته‌شده هم با مدل‌های جمع‌وجور ۷۸۷-۸ به خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند.

چرا ۷۸۷ جلو افتاد؟ زمان‌بندی، شبکه و مدل کسب‌وکار

اما داستان بدون چالش نیست. از مشکلات باتری‌های لیتیوم-یونی در سال ۲۰۱۳ گرفته که باعث زمین‌گیر شدن موقتی ناوگان شد، تا مشکلات ساختاری کشف‌شده در ۲۰۱۹ که فرآیند تحویل هواپیماها را مختل کرد و حتی سقوط فاجعه‌آمیز هواپیمای Air India در سال ۲۰۲۵ که نخستین حادثه مرگبار ۷۸۷ بود، همه این اتفاقات نشان‌دهنده چالش‌های دشواری است که بوئینگ سپری کرده است.

تجربه مسافر: آرامش کابین، سرویس و برد واقعی

با وجود همه این‌ها، ۷۸۷ همچنان پرفروش‌ترین هواپیمای پهن‌پیکر مسافربری تاریخ است و برای بسیاری، نمادی از پیشرفت و نوآوری در سفرهای هوایی به شمار می‌رود. آیا ایرباس با فناوری‌های پیشرفته و سوخت بهینه‌تر A350 قادر خواهد بود در آینده‌ای نزدیک، این تاج را از آن خود کند؟ فقط زمان پاسخ خواهد داد؛ اما آنچه روشن است این است که هر کدام از این دو پهن‌پیکر، قصه‌ای زیبا برای گفتن دارند؛ از مسیرهای پرواز بی‌انتها در آسمان گرفته تا سرویس به‌یادماندنی و آرامش‌بخشی که برای مسافران خود رقم می‌زنند. شاید پرسش اصلی این باشد: آیا شما آماده‌اید تا تجربه پروازی ویژه و متفاوت را با یکی از این پرندگان آسمان از نزدیک حس کنید؟

اشتراک گذاری:

رادیو مقصدرا از شنوتو دنبـــــــــــــــــــــــــال کنید

جستجو در اخبار
جدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مقصد فستیوال کوچه

از رقص کوچه تا اشک بندر